دوره 5، شماره 49، خرداد 1401، صفحات 86 - 95
نویسندگان : معصومه هاشم خانی *

چکیده :
در سال‌های اخیر در حوزه پژوهش‌های حسابداری، موضوع مدیریت سود مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. به این دلیل که سرمایه گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم گیری به رقم سود توجه خاصی دارند. مدیریت سود برآیند درجه‌ای از قابلیت انعطاف و اعمال نظری است که مدیران در گزارشگری مالی خود دارند. مدیران واحدهای اقتصادی ممکن است به قصد دستیابی به منافع بیشتر، اقدام به دستکاری سود حسابداری نمایند. انگیزه اصلی آن‌ها افزایش پاداش فعلی خود از طریق افزایش سود حسابداری است. رفتار فرصت طلبانه مدیران اقتضا می‌کند در گزارش سود، دخل و تصرف کنند و زمانی که این دخل و تصرف کشف شود، کیفیت سود شرکت مورد سؤال قرار گرفته و تحلیلگران مالی مجبور به ارزیابی مجدد اطلاعاتی مالی می‌شوند. گزارشگری مالی، با کیفیت حسابرسی افزایش می‌یابد و اطلاعات حسابرسی شده مبنای تعیین مدیریت سود می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین معیارهای معرفی شده، تنها اندازه مؤسسه حسابرسی و اظهارنظر حسابرس رابطه معناداری با مدیریت سود دارد. در حالی که تخصص حسابرس، تغییر حسابرس و به موقع بودن گزارش حسابرس تأثیری بر میزان مدیریت سود شرکت ندارد.

کلمات کلیدی :
مدیریت سود، حسابرسی، سرمایه‌گذار، صورت‌های مالی، گزارشگری سود.


مشاهده مقاله
36
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۳۰ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۰۶ تیر ۱۴۰۱