ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

نقش تاب‌آوری روان‌شناختی در پیش‌بینی رضایت از زندگی و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه
دوره 8، شماره 86، تیر 1404، صفحات 15 - 24
نویسندگان : پریسا عبدی گراوندی* 1، زهرا حاتمی 2
1- کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد دزفول، خوزستان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تاب‌آوری روان‌شناختی در پیش‌بینی رضایت از زندگی و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی–همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دهم تا دوازدهم شهر اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۳ بود که از میان آن‌ها ۱۸۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC)، پرسشنامه رضایت از زندگی دینر و همکاران و مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ صورت گرفت. نتایج نشان داد که تاب‌آوری روان‌شناختی با رضایت از زندگی (r = 0.48, p < 0.01) و بهزیستی تحصیلی (r = 0.53, p < 0.01) رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که تاب‌آوری توانست ۲۳٪ از واریانس رضایت از زندگی و ۲۸٪ از واریانس بهزیستی تحصیلی را پیش‌بینی کند. یافته‌ها بر اهمیت تاب‌آوری به‌عنوان یکی از عوامل روان‌شناختی تأثیرگذار در ارتقای کیفیت زندگی و سلامت تحصیلی دانش‌آموزان تأکید دارد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !