-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,723,251
تحلیل و بررسی مقوله های ادبیات مقاومت در کتب فارسی متوسطه دوم
دوره 6، شماره 64، شهریور 1402، صفحات 44 - 53
1- کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور زنجان
چکیده :
در نظام آموزش و پرورش کشورهای مختلف، کتاب درسی مهمترین و پرکاربردترین رسانه آموزشی است که بهعنوان مهمترین ابزار آموزشی برای تحقق برنامهها و اهداف آموزشی همه ساله در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد. بنابراین، میتوان گفت کتاب درسی از مهمترین و مناسبترین ابزارها جهت ترویج و گسترش فرهنگ جنگ، مقاومت و ایثار و شهادت بهشمار میرود. ادبیات هم میتواند عامل تاثیرگذار بر جنگها و ایثارگریها در راه آرمانها باشد و هم عنصری تاثیرپذیر. پایداری یک ارزش است و ادبیات پایداری این ارزش را با تمام ابعاد و جوانب آن به تصویر میکشد. در این پژوهش ضمن توضیح مفهوم ادبیات و ادبیات پایداری به ارائه مطالبی درمورد سیر تحول ادبیات پایداری در ایران، انواع آن در کتب فارسی متوسطه دوم و آسیبها و چالشهای موجود در آن پرداختهایم. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای- مروری است که برای جمعآوری مطالب به مقالات، کتب، اسناد و پایگاههای الکترونیکی در این زمینه مراجعه کردهایم. یافتههای تحقیقات نشان دهنده این است که ۲۵ درصد از محتوای کتاب به ادبیات پایداری میپردازد که مولفههای بهکار رفته در آن عبارت است از پایداری در برابر دشمن خارجی، دفاع مقدس، توصیف و ستایش شهید و شهادت، عاشورا و قیام امام حسین، ستایش رهبر، آزادیخواهی، پایداری در برابر نفس، پایداری در برابر دشمن داخلی و خارجی و ... . که در کتابهای فارسی به طور مستقیم و غیر مستقیم به ادبیات پایداری، برای افزایش اطلاعات نوجوانان نسبت به پایداریهای کشور خود در دورههای مختلف تاریخی پرداخته است.
کلمات کلیدی :
- 750
- 391
- 1402/04/06
- 1402/05/08
- 1402/06/24



