-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,722,674
اثربخشی قصه گویی بر مسئولیت پذیری، احترام به خود و رشد اخلاقی
دوره 6، شماره 70، اسفند 1402، صفحات 1 - 14
1- کارشناس ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان آذربایجانغربی ، واحد شهید مطهری خوی
2- کارشناس ارشد ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی، واحد شهید مطهری خوی
3- استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی، واحد شهید مطهری خوی
4- دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران، تبریز
چکیده :
قصه گویی به عنوان ابزاری جهت انتقال پیامهای اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب می گردد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر قصه گویی بر مسئولیت پذیری -احترام به خود و رشد اخلاقی کودکان دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماري کلیه دانش آموزان دختر دبستانی شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه شامل 30 نفر (۱۵ نفر گواه، 15 نفر آﺯمايش) بودند که با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های مسئولیت پذیری، احترام به خود (آرن و همکاران 1993) و ﻗﻀﺎوت اﺧﻼﻗﯽ لنیک و کیل (2005) پاسخ دادند. سپس 8 جلسه مداخله برای گروه آزمایش انجام و گروه گواه آموزشي نگرفت. پس از اتمام جلسات مجدداً پرسشنامه های مذکور مجددا برای هر دو گروه تکمیل شد. نتایج بدست آمده با استفاده از شاخص های آماری تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش قصه گویی بر مسئولیت پذیری، احترام به خود و رشد اخلاقی موثر بوده است (001/0 >P). از این رو می توان از قصه گویی به عنوان یک روش آموزشی غیرمستقیم و متناسب با دنیای کودکی به صورت آزاد با روش های از پیش تعیین شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقی بهره گرفت.
کلمات کلیدی :
- 608
- 328
- 1402/10/06
- 1402/11/23
- 1402/12/15



