-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,722,659
اثر بخشی آموزش مولفه های هوش معنوی بر شادمانی تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک دوره دوم متوسطه شهر بافت سال تحصیلی 1401-1400
دوره 5، شماره 57، بهمن 1401، صفحات 95 - 107
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
چکیده :
این مقاله با هدف " اثربخشی آموزش مولفه های هوش معنوی بر شادمانی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک دوره دوم متوسطه شهربافت سال 1401-1400" انجام شده است. روش تحقیق پژوهش؛ نیمه تجربی آزمایشی به صورت طرح دوگروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(1990) و پرسشنامه شادمانی آرگایل و لو(1994) بوده. جامعه آماری کلیه ی دانش آموزان پسر رشته ریاضی فیزیک دوره دوم متوسطه شهر بافت بودند؛ سپس از میان آنها تعداد 30 دانش آموز پسر به روش هدفمند انتخاب و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مولفه های هوش معنوی قرار گرفنند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS از تکنیک های آماری چون آماره های توصیفی و آزمون های تحليل كواريانس تك متغيره و چندمتغيره استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش مولفه های هوش معنوی بر مولفه های پیشرفت تحصیلی (خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، انگیزش) دانش آموزان پسر رشته ریاضی فیزیک دوره دوم متوسطه تاثیر دارد. همچنین آموزش مولفه های هوش معنوی بر مولفه های شادمانی(خشنودی از زندگی، خلق مثبت، سلامتی، کارامدی و عزت نفس) دانش آموزان پسر رشته ریاضی فیزیک دوره دوم متوسطه تاثیر دارد.
کلمات کلیدی :
- 233
- 98
- 1401/08/20
- 1401/10/12
- 1401/11/25



