ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس در آشفتگی های روانشناختی نوجوانان بی سرپرست
دوره 8، شماره 89، مهر 1404، صفحات 18 - 32
نویسندگان : لیلا اسدی شنگول آباد* 1، علی شیخ الاسلامی 2
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد خلخال، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد خلخال، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک شده، هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس با آشفتگی های روانشناختی نوجوانان بی سرپرست انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان 18-12ساله شهر اردبیل در سال 1396 بود که در مراکز شبانه روزي نگهداري نوجوانان بی سرپرست سازمان بهزیستی اردبیل نگهداری می شوند. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر بصورت دردسترس بود و با استفاده از این روش تعداد 100 نفر از نوجوانان بی سرپرست شهر اردبیل به عنوان گروه نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری داده های پژوهش حاضر از پرسشنامه های هوش معنوی کینگ، شيوه مقابله با استرس در موقعيت هاي استرس¬زا اندلر و مقياس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و پرسشنامه حمايت اجتماعي ادراك شده زيمت و همكاران استفاده شد. برای تحلیل داده ها ازضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و ابزار آماری spss بکار رفت. یافته ها نشان داد بین حمایت اجتماعی ادراک شده، هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس با آشفتگی های روانشناختی نوجوانان بی سرپرست رابطه منفی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده، هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس قدرت پیش بینی کنندگی، آشفتگی های روانشناختی نوجوانان بی سرپرست را دارد. بر اساس این نتایج می توان گفت که حمایت اجتماعی ادراک شده، هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس از عوامل موثر در آشفتگی های روانشناختی می باشد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !