ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

تفسیر تطبیقی آیه انذار از منظر علّامه طباطبایی و ابن تیمیّه
دوره 4، شماره 43، آذر 1400، صفحات 104 - 91
نویسندگان : سیران کریم پور 1، محمّدمهدی کریمی نیا* 2، مجتبی انصاری مقدم 3
1- طلبه
2- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،
3- دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، پژوهشگر مطالعات اسلامی و مدرس دانشگاه
چکیده :
ولایت از جمله مقاماتی است که شیعه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به پیروی از آن حضرت و ائمه اهل بیت (ع) آن را حق مسلم امیر المؤمنین «علی بن ابی طالب» می دانند. رسول گرامی اسلام ‏(ص) ‏در روزهای متعددی از جمله يوم الانذار و غدیر خم از جانب خداوند متعال مأمور اعلام این مطلب بودند. ، بي‌شك علي‌بن‌ابي‌طالب (پس از پيغمبر اكرم) والامقام‌ترين انساني است كه پا به عرصة‌ وجود‌ گذاشته‌، كه به‌فرمودة نبي مكرم، جز خداوند متعال و وجود مبارك حضرتش، کسي‌ او‌ را به‌حقيقت نشناخته است. آیه ای که بر پیامبر خدا نازل شده و به انذار خویشان نزدیکش دستور داده است، آیه وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ است. انذار به معنای ترساندن و در اصطلاح به هشدار دادنی که مایه ترس است گفته می‌شود. پیامبران طی مأموریت الهی خود از ابزارهای گوناگونی چون انذار و تبشیر برای ارشاد و برانگیختن مردم به سوی بعضی از كارها و اجتناب دادن آنان از برخی دیگر بهره برده‌اند. پیامبر رسالت خود را در سه مرحله به اجرا گذاشتند و آن را با دعوت خویشاوندان نزدیكش آغاز نمود چراکه وقتی مردم مشاهده كنند الگویشان (پیامبر) و خویشاوندان نزدیكش پیش از همه مورد انذار پروردگار هستند، آن‌ها نیز به راحتی به حقانیت پیامبر  و رسالتش ایمان می‌آورند. آیه انذار از ادله محکم ولایت علی می¬باشد و روایات معتبر از فریقین بر این امر دلالت می کنند. ولی نویسندگان مکتب بنی امیه با جعل روایات ساختگی خواسته اند دلالت آیه را از ولایت منحرف کنند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !