
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره85
-
تعداد مقالات1,555
-
تعداد نویسندگان3,191
-
مقالات پذیرش شده994
-
مقالات رد شده561
-
درصد پذیرش63.92%
-
درصد عدم پذیرش36.08%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,601,659
اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت عمومی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
دوره 6، شماره 62، تیر 1402، صفحات 10 - 18
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت عمومی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماري این پژوهش شامل کلیه والدین (مادران) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مرکز اختلالات یادگیری شهرپارس آباد در سال¬تحصیلی 1401-1402 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 30 نفر بعد از غربالگری از طریق پرسشنامه سلامت عمومی، انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی مورد مداخله درمانی (به مدت 8 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقيقه) قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد كه برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که آموزش تاب آوری بر بهبود سلامت عمومی و مولفه های آن (اختلال جسماني، اختلال اضطراب و بي خوابی، اختلال در كاركرد اجتماعي و افسردگی) والدین (مادران) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص تاثیر معناداری داشت (05/0P<، 01/0P<). باتوجه به نتایج به دست آمده می توان بیان کرد این آموزش می¬تواند به عنوان گزینه مطلوب آموزشی برای بهبود سلامت عمومی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص محسوب شود.
کلمات کلیدی :
- 685
- 323
- 1402/01/20
- 1402/02/09
- 1402/04/25