-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,723,236
کاربست فلسفه تحلیلی در آموزش و پرورش ایران با تاکید بر آرای پیترز و هرست
دوره 6، شماره 69، بهمن 1402، صفحات 10 - 18
1- دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی کاربست فلسفه تحلیلی در ساختار آموزش و پرورش ایران با تاکید بر آرای ریچارد استنلی پیترز و پل هرست می باشد. این پژوهش از نوع کیفى است که با روش توصیفى- تحلیلى انجام شده است. در این مطالعه با روش تحلیل به توصیف و تحلیل آرا و اندیشه های تربیتی پیترز و هرست از فیلسوفان مشهور فلسفه تحلیلی پرداخته شده است و این نتایج حاصل شده که در رویکرد پیترز: رابطه معلم و فراگیر از طریق زبان و مفاهیم مورد استفاده و توضیح آن مفاهیم شکل می گیرد است. و بر اساس نظرات هرست به جای اینکه به ایده ها و افکار تاکید کنیم لازم است تا حد امکان، به اظهارات زبانی یا کلمات ناظر به آنها توجه کنیم و برای تعلیم و تربیت همگانی، محتوایی را بصورت اشکال دانش معرفی می شود وآزاد ساختن ذهن فراگیر از چیزهایی که ذهن را از کارکرد خاص آن یعنی عقلانیت دور می کند، مورد تاکید است. رویکردها و راهکارهاى این دو فیلسوف و فلسفه تحلیلی به عنوان یك برنامة تربیتى جدید در ایران با تاکید بر نداشتن نگاه ابزاری به فراگیران، بررسى و تحلیل گردید. راهکار مناسب براى کاربست این برنامه در ایران، انتقال روش های سنتی و همچنین روش کشفی و انتقادی به روش توضیح مفاهیم و اهمیت زبان می باشد. نتایج نشان می دهد در نظام آموزش و پروش ایران و در نظام تربیتی کشور ما معلم و محتوای درسی دارای مرجعیت است.
کلمات کلیدی :
- 615
- 214
- 1402/09/12
- 1402/10/18
- 1402/11/27



