-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,722,314
بررسی نقش خانواده در تربیت نوجوانان از دیدگاه مطهری و دلالت های تربیتی آن در نظام آموزشی
دوره 6، شماره 67، آذر 1402، صفحات 28 - 45
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2- دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده :
تربیت خانوادگی از مهمترین مسائل انسانی مکتب ها و به ویژه تعلیم و تربیت انسان به شمار می رود. چرا که تربیت خانوادگی موجبات سعادت و رستگاری فرزندان و بالاخص نوجوانان را فراهم می سازد. مقوله تربیت دارای ابعاد گوناگونی چون جامعه، عاطفه، عقل، دین، آموزش، فرهنگ و اقتصاد است. این موارد از ارزش های والای انسانی است که مانند سایر ارزش های انسانی در روز الست، از سوی خداوند در خمیرمایه انسان عجین خواهند شد. هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش خانواده در تربیت نوجوانان از دیدگاه مطهری و دلالت های تربیتی آن در نظام آموزشی است. این تحقیق، با توجّه به موضوع و هدف خود از نوع تحقیقات کاربردی به شمار می رود و روش تحقیق آن، توصیفی - تحلیلی (تحلیل محتوا) و روش گردآوری اطلاعاتش، کتابخانه ای بوده است. از مجموع آراء استاد مطهری این گونه استنباط می گردد که وی به تربیت و مخصوصاً تربیت خانوادگی و تأثیر آن در رشد و شکوفایی نوجوانان بسیار اهمیت قائل است. نظرات تربیتی استاد مطهری را از جنبه های مختلفی می توان بررسی کرد: اجتماعی، عاطفی، عقلانی، دین، آموزشی، فرهنگ و اقتصادی. نتایج نشان از تأثیر و کارکردهای مختلف موارد مذکور در تربیتی خانوادگی نوجوانان با توجه به نظران شهید مطهری دارد که در این پژوهش به طور مبسوط به آنها پرداخته شده است.
کلمات کلیدی :
- 625
- 223
- 1402/07/03
- 1402/08/13
- 1402/10/01



