ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

نقش برنامه ریزی درسی جهت ترویج فرهنگ وقف
دوره 7، شماره 74، تیر 1403، صفحات 24 - 38
نویسندگان : سلیمه دهقانی سیاهکی* 1، ابراهیم خراسانی پاریزی 2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی
2- هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
چکیده :
رسالت آموزش و پرورش در همۀ دوره‌‌ها، پرورش انسان‌‌های توانمند در تمامی زمینه‌‌ها برای برآوردن نیازهای جوامع بوده است. در این میان، امروزه آموزش و تربیت رفتارهای نیکوکارانه از جایگاه ویژه ای برای تأمین اهداف انسان دوستانه جوامع برخوردار است. هدف از پژوهش نقش برنامه ریزی درسی در ترویج فرهنگ وقف که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با استناد بر مطالعات و مبانی نظری ترسیم شده است. بدین منظور، یافته های حاصل از پژوهش، نشان داد که برنامه درسی، کارآمدی خویش را در پاسخگویی به مبانی و رسیدن به اهداف و چشم اندازها نشان می دهد. حوزه های تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی، قرآن و عربی، حوزه زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر، کار و فن آوری، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی حوزه هایی هستند که ارتباط مهمی با تربیت نیکوکارانه, وقف دارند. گنجاندن باب وقف در کتاب‏هاي درسي براي آشنايي دانش‏آموزان با وقف، آموزش وقف‏نامه نويسي به دانش‏آموزان ،برگزاري مسابقه بين دانش‏آموزان تحت عنوان طرح شناسايي موقوفات در کشوردر درس انشا ،برگزاري اردوهاي آموزشي و بازديد از موقوفات براي دانش‏آموزان‏ از محتوا های تاثیر گذار برنامه درسی در ترویج فرهنگ وقف می باشند .علاوه بر آن می‌توان شرایطی فراهم آورد كه دانش‌آموزان در گروه‌های پژوهشی درخصوص كارهای واقفان و افراد خیر محلّ خود تحقیق و بررسی و گزارش آن را در كلاس درس مربوط(مثلاً درس دین و زندگی، انشاء و ...) و یا در قالب روزنامه‌ی دیواری ارائه نمایند.که بدون توجه به احساس دلبستگی فرد به جامعه و حسِ نوع‌‌دوستي و خير رساندن به ديگران، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های تربيتي، آموزشي، فرهنگي و اجتماعی، فاقد هرگونه پشتوانه اجرایی خواهد بود.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !