-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,722,202
ارائه مدل پیشبینی اضطراب امتحان بر اساس سیستمهای مغزی رفتاری و بدتنظیمی هیجانی با نقش میانجی تحمل آشفتگی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ایلام
دوره 8، شماره 89، مهر 1404، صفحات 53 - 70
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام
4- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشبینی اضطراب امتحان بر اساس سیستمهای مغزی-رفتاری و بدتنظیمی هیجانی با نقش میانجی تحمل آشفتگی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ایلام بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و با هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل 4231 دانشآموز پسر دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1404-1403 بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، نمونهای به حجم 386 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد و در نهایت 374 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد اضطراب امتحان ساراسون (1978)، سیستمهای مغزی-رفتاری کارور و وایت (1994)، بدتنظیمی هیجانی گراتز و رومر (2004)، و تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها تأیید و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ (بین 0/817 تا 0/88) محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS و آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سیستمهای مغزی-رفتاری (بازداری و فعالسازی) و بدتنظیمی هیجانی با اضطراب امتحان رابطه معناداری دارند. همچنین، تحمل آشفتگی بهعنوان متغیر میانجی، اثر غیرمستقیم معناداری در رابطه بین سیستمهای مغزی-رفتاری و بدتنظیمی هیجانی با اضطراب امتحان ایفا میکند. شاخصهای برازندگی مدل (χ²/df=3/203، RMSEA=0/072، GFI=0/916، CFI=0/939، NFI=0/922) نشاندهنده برازش مناسب مدل بود. بنابراین، مدل پیشنهادی از نظر ویژگیهای فنی (روایی و پایایی) در سطح مطلوبی قرار دارد و میتواند برای پیشبینی اضطراب امتحان در دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
- 65
- 29
- 1404/03/01
- 1404/05/05
- 1404/07/13



